Ole rohkea Jumalan palvelija
Kuinka moni teistä on S-ryhmän kanta-asiakas? Entäpä K-kaupan? Olet ehkä törmännyt siihen, että jonkin kaupan kanta-asiakkaana sinulla on ajoittain hyviä etuoikeuksia. Ehkä olet myös tottunut jonkin asemasi takia saamaan erityistä kohtelua. Samalla tavalla me, Jumalan lapsina, olemme hyvin etuoikeutettuja. Katsotaanpa millä tavalla heprealaiskirje asiasta puhuu.
Hepr. 10:19-24
19. Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
20. jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
21. ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",
22. niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
23. pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
24. ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin;
1. Meillä on pääsy kaikkeinpyhimpään
Monet teistä ovat kuulleet ilmestysmajasta. Olet varmasti tietoinen myös sen esikuvallisesta merkityksestä. Kaikkeinpyhin oli nimensä mukaisesti erityinen, erityisin paikka ilmestysmajassa. Sinne sai mennä vain ylipappi ja hänkin vain kerran vuodessa. Kaikkeinpyhin oli oikeastaan hyvin salattu paikka.
Kuitenkin se on kuva taivaasta. Emme mekään tiedä taivaasta vielä paljoa, sen todellisuus aukeaa meille vasta sitten, kun itse pääsemme sinne. Mutta Kristuksen työn tähden voimme jo nyt ymmärtää sitä paremmin.
Kaikkeinpyhin kertoo myös Jumalan läsnäolosta ja läheisyydestä.
Kaikkenpyhimmän edessä oli myös esirippu, joka esti näkemästä sen sisälle. Siellähän säilytettiin vain ja ainoastaan liitonarkkia, joka on esikuva Kristuksesta.
Meillä on pääsy kaikkeinpyhimpään Jeesuksen veren kautta. Kun Kristus kerran kuoli meidän puolestamme, esirippu repesi ja sitä kautta meillä on mahdollisuus tulla Isän läheisyyteen. Sitä kautta me voimme enemmän ymmärtää sitä ihmeellistä todellisuutta, joka meidän edessämme kerran taivaassa on.
Kristuksen veri siis takaa sen, että meillä on oikeus ja mahdollisuus tulla Jumalan luokse. Kristuksen veren kautta me saamme olla osallisia siitä armosta, jota Jumala halusi ja haluaa meitä kohtaan osoittaa.
Oikeastaan ajatus kaikkenpyhimpään menemisestä on hätkähdyttävä. Sinne minne ennen meni vain esikuvallisesti ylimmäinen pappi ja sitten Jeesus, myös meillä, ihan tavallisilla tallaajilla on mahdollisuus päästä. Uskomatonta!
2. Siksi voimme olla rohkeita uskossamme
Ja juuri siksi, että meillä on niin upea mahdollisuus elää uskossa ja Jumalaa lähellä Jeesuksen työn tähden, meitä kehoitetaan elämään ”totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä”.
Me olemme siis etuoikeutettuja, kun saamme käydä sisälle Kaikkeinpyhimpään. Mutta tuo oikeus tuo meille oikeastaan velvollisuuksia.
Meidän pitää mennä siis Jeesuksen kanssa sisälle tuohon kaikkeinpyhimpään eli elää Hänen kanssaan. Meidän tulee mennä Jumalan eteen aidosti, vilpittömästi. Ja se on aivan mahdollista, koska olemmehan Jeesuksen verellä puhdistetut.
Ja voimme todella olla rauhallisin mielin, hyvällä omallatunnolla, koska onhan Jumala itse luvannut antaa anteeksi ja puhdistaa meidät, kun me tulemme Hänen luokseen Jeesuksen ristintyöhön luottaen. Jumala ei petä, vaan Hän on uskollinen ja täyttää lupauksensa.
Meidän ei siis tarvitse mennä Jumalan eteen epävarmoina siitä, armahdetaanko vai rangaistaanko. Koska silloin kun sinut on sovitettu Kristuksen verellä, sinulle on jo annettu anteeksi. Älä pelkää Jumalan hyvyyttä, ei siinä ole pelättävää.
Tässä jaejaksossa puhutaan pääasiassa Jumalan eteen menemisestä, niin voidaan ottaa näkökulmaksi myös muualla eläminen. Koska sinut on sovitettu, voit elää ja olla sinut itsesi kanssa. Älä suotta ole epävarma uskostasi vaan elä rohkeasti sitä elämää, jonka olet aloittanut Kristuksen kanssa.
Jae 23 kehoittaa meitä pysymään järkähtämättä toivon tunnustuksessa. Tunnustuksella tarkoitetaan luonnollisesti sitä todistusta, jonka olet antanut uskostasi. Sinun tulisi siis pysyä tunnustuksessasi eli elää uskosi todeksi. Se tarkoittaa todella pysymistä eikä sitä että huojut tunnustuksesi ja jonkun muun asian rajamailla. Sinun tulisi pysyä siinä, mitä olet sanonut, vaikka sinua ulkopuolelta koeteltaisiinkin.
3. Meidän tulee valvoa itseämme ja toisiamme rakkaudessa
Ja kun olet Kristuksen oma, sinulla on velvollisuus valvoa omaa vaellustasi. Sinulle on annettu kuitenkin velvollisuus valvoa myös muita saman matkan tekijöitä. Tärkeää on kuitenkin muistaa, ettei valvominen tarkoita syyttämistä, tuomitsemista tms, vaan sen tulisi olla rakkaudesta lähtöisin.
Silloin se palvelee sinua itseäsi, sitä jota valvot ja sitä kautta koko seurakuntaa. Rakkaudellinen valvominen rohkaisee jatkamaan ja pyrkimään eteenpäin.
Muista siis, että sinulla on mahtava etuoikeus tulla Isän eteen, Isän läsnäoloon, sen työn tähden, jonka Jeesus on tehnyt. Älä siis arkaile tulla Jumalan eteen – Hän antoi kaikkensa, jotta sinä voisit olla Häntä lähellä. Ole rohkea uskossasi, usko siihen, että sinut on sovitettu. Voit iloita siitä, mitä Jumala on sinulle tehnyt. Pysy Kristuksessa, tarraudu kiinni siihen uskoon, joka sinulla on! Mutta muista samalla valvoa rakkaudessa itseäsi ja muita.
Aamen.